Thursday, April 9, 2009

Hidup ini terbahagi kepada 3.semalam,hari ini,dan esok..semua itu sudah ditetapkan..sebagai contohnya anda tidak akan tahu yang akan berlaku beberapa saat kemudian..sama ada malaikat izrail datang menjemput atau masih lagi bernafas..

Setiap yang baik pasti ada yang buruk..sama la juga dengan kehidupan ini..hari cerah pasti ada redupnya.siang pasti diganti malam.samalah kita manusia.Ada saat gembira dan sedih.orang lain melihat orang mukmin ini sebagai yang pelik.nikmat yang diterima disyukuri dan musibah yang datang diterima dengan rela hati..sikap ini seperti membuat minuman manis dari limau yang masam.
hidup kita umpama segelas limau yang masam.andai diletakkan lebih gula hilanglah sifat kemasaman limau dan ia bukan lagi segelas limau tetapi segelas air gula.hidup tanpa derita bukanlah hidup yang sempurna.Musibah yang datang melanda itu kadang-kala mematangkan hidup kita.yang manis itu tidak selalu indah dan yang pahit itu tidak semestinya tidak elok.

1 comment:

  1. Firman Allah :

    [2.286] Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya

    [13.11] Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri

    ReplyDelete